Pojazdy wojenne II wojny światowej

T-34 – radziecki czołg średni produkowany w latach 1941–1958.  W chwili pojawienia się na froncie II wojny światowej stanowił zaskoczenie dla Niemców ze względu na duży kaliber armaty i grubość pancerza. Miał opinię pojazdu, którego wykorzystanie znacząco wpłynęło na przebieg wojny[2]. Początkowo produkowany w Charkowskiej Fabryce Parowozów im. Kominternu, był podstawą uzbrojenia radzieckich sił pancernych w latach 1941–1945. Podczas wojny był pojazdem pancernym wyprodukowanym w największej liczbie egzemplarzy. Był też drugim, pod względem wielkości produkcji, czołgiem wszech czasów – po swoim następcy, czołgu serii T-54/55[3]. W 1996 roku T-34 był nadal używany przez 27 krajów świata.

T-34 – radziecki czołg średni produkowany w latach 1941–1958.
W chwili pojawienia się na froncie II wojny światowej stanowił zaskoczenie dla Niemców ze względu na duży kaliber armaty i grubość pancerza. Miał opinię pojazdu, którego wykorzystanie znacząco wpłynęło na przebieg wojny[2]. Początkowo produkowany w Charkowskiej Fabryce Parowozów im. Kominternu, był podstawą uzbrojenia radzieckich sił pancernych w latach 1941–1945. Podczas wojny był pojazdem pancernym wyprodukowanym w największej liczbie egzemplarzy. Był też drugim, pod względem wielkości produkcji, czołgiem wszech czasów – po swoim następcy, czołgu serii T-5455[3]. W 1996 roku T-34 był nadal używany przez 27 krajów świata.Uznawany jako najlepszy wóz bojowy II wojny światowej.

KW-1radziecki czołg ciężki z serii KW z okresu II wojny światowej. Powstał w 1939 w Leningradzkich Zakładach Kirowskich, był produkowany także w Czelabińskiej Fabryce Traktorów ogółem w liczbie 4786 egzemplarzy wszystkich wersji. Nazwany od radzieckiego komisarza obrony Klimenta Woroszyłowa. Jeden z radzieckich czołgów przewyższających konstrukcje niemieckie z początkowego okresu wojny.Gruby pancerz KW czynił go praktycznie nie do zniszczenia przez ówczesne działa przeciwpancerne, jednak czołg ten miał wiele wad konstrukcyjnych. Był bardzo powolny i mało zwrotny, a przy tym był uzbrojony w takie samo działo co czołgi średnie. Największym problemem była jednak wysoka zawodność tych czołgów: więcej egzemplarzy utracono z powodu awarii niż w walce. Na przykład skrzynia biegów była tak kiepsko zaprojektowana i wykonana, że kierowcy byli zmuszeni używać młotków aby zmienić bieg.

 

IS-2- Czołg ciężki KW 1 czy KW 85, nie były pozbawione wad były trudne w obsłudze powolne, używane sprzęgła boczne wymagały dużej siły przy posługiwaniu się nimi. W końcu przyszedł czas skonstruować nowy ciężki czołg. Ten sam konstruktor Z.I. Kotin co skonstruował KW zaprojektował czołg IS (Iosif Stalin). Początkowo wyposażony w działo 85 mm, później wyposażony w działo 100mm (tzw. IS 100), po testach i doświadczeniach bitwy na Łuku kurskim uzbrojony w nowe (specjalnie skonstruowane dla IS2) działo 122 mm. Tak powstał IS 2. Nie wnosi on wielkich zmian do modelu I. Obie konstrukcje, mają doskonale ukształtowany pancerz,przedni ma grubość 120 mm, dla porównania Tygrys ma 100 mm, Pantera 80mm. Przy tym IS 2 jest lżejszy od Tigera o 10ton. Zasięg działania rosyjskiego czołgu jest 2 większy niż jego niemieckich odpowiedników. Jest jedna przewaga „kotów” mają trzy razy większy zapas amunicji. IS 2 mimo wszystko był wozem udanym na jego bazie powstały następne doskonałe konstrukcje radzieckie. Był jedynym czołgiem po stronie koalicji antyhitlerowskiej mogącym walczyć z powodzeniem z Panterami i Tygrysami.



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl